Totul despre cariile dentare

Caria dentara este cea mai raspandita boala infectioasa din stomatologie din randul populatiei. Este principala cauza pentru pierderea dintilor si cel mai frecvent motiv pentru care pacientul se adreseaza medicului stomatolog.

Caria apare ca urmare a unui proces degenerativ al structurii dintelui din cauza acumularii de colonii bacteriene la nivel dentar cauzata de igiena precara, ph scazut, lipsa de saliva din cadrul unor afectiuni de ordin general, al unui stil de alimentatie haotic si plin de carbohidrati si bauturi carbogazoase etc.
De aceea, caria dentara nu apare in cateva zile, are o evolutie de obicei lenta, dar din pacate ea este observata de catre pacient atunci cand apare o durere de dinte destul de mare si nu in stadiile incipiente, cand poate fi observata doar de catre un medic stomatolog.

Simptomele cariei dentare

• sensibilitatea la rece/cald, dulce;
  • respiratie urat mirositoare (halena);
  • coloratii inchise la culoare;
  • retentia de resturi alimentare;
  • in stadii mai avansate apare o durere care nu cedeaza dupa incetarea actiunii stimulului extern si uneori nici la antialgice.
  • Tratamentul cariei dentare depinde de gravitatea ei.

Daca este o carie incipienta si reversibila atunci ea se poate trata cu ajutorul fluorului sau a tratamentului cariei fara freza, care presupune aplicarea unor substante pe dinte care ajuta la remineralizarea smaltului atacat de produsii bacteriilor cariogene.
    Daca caria este deja avansata si cavitara, adica a produs efecte ireversibile atunci ea necesita curatarea tesutului afectat si inlocuirea lui cu compozit dentar.

Tratarea cariei se face modern cu ajutorul laserului dentar, care presupune ca se curata doar tesutul afectat si sterilizarea cavitatii astfel incat riscul de aparitie a cariei secundare sau marginale sa fie mult diminuat.
    Acest laser dentar este noua revolutie în stomatologie. De asemenea, este important ca materialul pentru obturatie sa fie non-toxic si sa ajute la neodentinogeneza (regenerarea dintelui).
    În cazul în care caria a produs si inflamatia nervului, atunci tratamentul cariei se complica. Este necesara extirparea nervului si realizarea unei obturatii de canal, ca mai apoi sa se decida daca dintele este suficient de rezistent pentru o obturatie coronara sau este nevoie si de pivot pentru marirea rezistentei si o coroana dentara pentru a preveni o eventuala fractura dentara.

De aceea, este foarte importanta preventia dentara si controlul regulat la medicul stomatolog o data la 6 luni, pentru depistarea cariilor în stadiul cel mai incipient.

Putem preveni aparitia cariei dentara urmand regulile de igiena dentara care presupune:

• un periaj riguros de 2 ori pe zi
  • folosirea atei dentare si a dusului bucal
  • clatirea cu apa de gura
  • ata dentara se foloseste dupa fiecare masa pentru indepartarea resturilor alimentare interdentare.
  • De asemenea, o alimentatie corecta, bazata pe fructe, legume si proteine de buna calitate si mai putini carbohidrati si sucuri acidulate, lipsa fumatului si a consumului de alcool ajuta foarte mult la prevenirea cariei.

Autor:

Madalina Dobre