Alimente care iti fura energia favorizeaza problemele dentare

De foarte multe ori cand ne simtim lipsititi de energie apelam la diverse alimente sau bauturi care ne ofera un boost rapid de energie. Dar care sunt de fapt alimentele corecte pe care ar trebui sa le consumam si care sunt cele care de fapt ne fura energia si ne fac sa fim mai obositi decat eram inainte sa le consumam? Aceastea favorizeaza problemele dentare.

Ce alimente afecteaza starea de oboseala?

Unele dintre alimentele la care apelează cei mai multi dintre noi cand se simt obositii, nu fac altceva decat sa ne accentueze starea de oboseala. De multe ori oboseala pe care o resimtim este cauzată chiar de obiceiurile noastre alimentare.

Primul de pe lista este chiar cofeina: ea are un efect diuretic puternic si intervine in absorbtia fierului, consumul in exces poate duce la deshidratare iar efectul va fi unul de oboseala si nicidecum unul de energie. Cafeaua are aproape acelasi efect ca si dulciurile, te trezeste si te pune intr-o stare de alerta pentru jumatate de ora sau mai putin dupa care survine starea de slabiciune si oboseala.

Bauturile energizante

Foarte multe persoane apelează la băuturi energizante având impresia falsă că astfel vor combate starea de oboseală. Însă aceste băuturi sunt bogate în zaharuri și favorizează deshidratarea organismului, o altă cauză a lipsei de energie. În plus, dat fiind couantumul de zahar, acestea duc la aparitia parodontozei.

Se pot inlocui bauturile energizante cu apa, ceaiuri sau sucuri naturale (fresh-uri).

Paine alba si faioasele

Pâinea albă face parte din categoria carbohidraților rafinați, care determină creșterea și scăderea bruscă a glicemiei. Aceste fluctuații sunt cele care provoacă starea de oboseală și de slăbiciune. Senzația de oboseală se instalează de obicei la scurt timp după ce ai mâncat. Același lucru este valabil pentru toate produsele preparate cu făină albă, de la covrigi și biscuiți, la croisante și alte preparate de patiserie. Alimentele care sunt procesate nu îți oferă energia de care ai nevoie și conțin un număr ridicat de calorii, fără să ofere nutrienții de care are nevoie organismul.

Organismul are nevoie de carbohidrați în alimentație, dar este vorba despre carbohidrați cu eliberare lentă. Aceștia se găsesc din plin în legume și fructe, care ar trebui să se regăsească în alimentația zilnică. O alimentatia echilibrata ne ajuta sa prevenim aparitia cariilor.

Dulciurile

Principala problemă cu dulciurile este că te induc în eroare. Ai impresia că ai mai multă energie după ce le consumi, însă ele acționează la fel ca și carbohidrații rafinați. Cresc brusc energia și afectează hormonii responsabili cu starea de bine. Însă la scurt timp, corpul eliberează insulină în exces, pentru a putea procesa cantitatea mare de zaharuri, iar efectul imediat este o scădere bruscă a glicemiei. Rezultatul este că te simți obosit și apatic. O altă consecință importantă a consumului de dulciuri este și deficitul de vitamine și minerale din alimentație, pentru că aceste alimente nu conțin astfel de substanțe. Tototdată, consumul excesiv de dulciuri crește riscul apariției diabetului zaharat, deoarace pancreasul trebuie să proceseze o cantitate mare de zaharuri și astfel se instalează rezistența la insulină.

Foarte important este de asemenea somnul, trebuie sa intelegem ca odihna corecta are o importanta majora pentru starea noastra de sanatate. Studiile arată că, la nivel global, circa 65% din populaţie nu doarme suficient în timpul săptămânii şi încearcă să recupereze somnul pierdut în weekenduri. Acest lucru duce la dereglarea ceasului biologic şi cauzează o serie de tulburări la nivelul întregului organism. Rezultatul? Lipsă de energie şi stări de iritabilitate. Pentru a evita acest lucru, respectă recomandările medicilor în ceea ce priveşte cele 7-8 ore de somn pe noapte şi încearcă să mergi la culcare şi să te trezeşti zilnic la aceleaşi ore. În plus, este recomandat să dormi 30 min după-amiază. Atenţie, nici excesul de somn nu este benefic, acesta fiind asociat cu riscul crescut de diabet, atac de cord şi obezitate, în cazul persoanelor care depaşesc nouă ore de somn pe noapte.

O cauză a oboselii permanente o poate reprezenta lipsa fibrelor din alimentație. Fibrele nu cresc nivelul energiei, dar stimulează digestia, astfel încât alimentele sunt metabolizate mai rapid și organismul beneficiază din plin de toți nutrienții pe care acestea le conțin. De asemenea, fibrele favorizează eliminarea deșeurilor și a grăsimilor de pe artere, mențin echilibrul glicemic și previn tulburările digestive. Așadar, printre principalele beneficii ale fibrelor se numără nivelul ridicat de energie și menținerea siluetei.

În alimentația zilnică, ar trebui să incluzi aproximativ  30 de grame de fibre, care se găsesc în legume, fructe, nuci, semințe și  cereale integrale.

Nu te înfometa și nu lăsa să treacă prea mult timp fără să mănânci ceva. Ideal, meniul zilnic trebuie să incluă 3 mese principale și 2 gustări, pentru ca tu să ai starea optimă de concentrare și de energie pentru activitățile zilnice. Atunci când sari peste mese, metabolismul încetinește, scăzând și nivelul de energie.

Nu în ultimul rând, ia în calcul faptul că starea de oboseală se poate datora și altor factori care țin de alimentație, ca de exemplu intoleranța la gluten. Produsele care conțin gluten provoacă anumite simptome persoanelor alergice, ca de exemplu dureri de cap, balonare, indigestie, erupții cutanate și o stare generală de moleșeală.

 

Autor:

Dr. Laura Mircea

Medic stomatolog